Packat!

Nu är allt packkat inför avfärden till Frid&Fröjd, ska bara vänta på att Sune och Fredrik vaknar så drar vi.

Såg att ja hade fått en kommentar om mitt inlägg "Lugn dag" av någon Anna. Att det inte är bra för små barn att titta på tv.
Av vilken jävla anedning skulle det inte va bra? Då kan man alltså inte ha tvn på i barnets närhet? För när tvn är på så tittar ju barn på den såklart. Skulle dom få fyrkantiga ögon? Se för mycket fina färger och höra för mycket ljud?
Återkom när du har ett bra resonemang om varför tv är dåligt för barn.

Har diskuterat med tjej om sovtider för barn oxå. Jag tycker att ett barn som inte än går på dagis, och inte har en tid att passa morgonen efter, kan få somna när barnet är trött. Hon däremot tyckte att det inte alls var bra att ett barn är uppe sent utan ska somna mellan kl sju och kl nio. Sune gör inte det. Visst, det skulle va skitskönt, men bara av egoistiska skäl. För hans del spelar det ju ingen roll när han somnar om han ändå får sina tolv sovtimmar, vilket han får. Om han somnar kl nio sover inte han för natten, om inte jag oxå går och lägger mig. Och det är inte så ofta jag känner för att lägga mig klockan nio. Det går inte att lura honom heller, han märker direkt om jag har lagt mig för att sova, eller för att söva honom. Men om han somnar kl nio typ, då vaknar han och är superpigg en halvtimme efter. Och då är de ju inget annat att göra än att va uppe tills han blir trött igen och försöka lägga honom. Jag tror ja gjorde tio försök från halv tio igår att få honom att somna om. Han somnade nio och vaknade halv tio. Sen somnade han kvart över ett. Jag tycker inte att det känns bra att låta honom skrika sig till sömns, vilken den här tjejen jag pratade med föreslog. Jag vill att han ska somna glad, inte ledsen. Sen säger jag inte att det är fel att låta dom gråta sig till sömns, passar det någon annan, så fine, kör på det. Men det passar inte mig, och inte Sune. Jag har försökt en gång, och han vart helt förstörd. Då är jag hellre uppe med honom tills han är trött å vill sova. För varför ska ett barn som inte är trött sova? Jag själv vill ju inte gå å lägga mig när ja e pigg. Sen är han ju ibland supertrött men vill ändå inte sova, men då behövs det bara ett par tre försök innan han somnar. Jag blir tokig på folk som ska rätta och säga att man gör saker fel. För alla har ju sina egna sätt. Och passar det en familj att lägga sig kl sju, så är det ju inte säkert det passar en annan. Alla har ju sina sätt.
I Spanien till exempel, där tror ja inte att man har som "regel" att lägga barn tidigt. I somras när vi var där var ju små barn med ute på resturang sent på kvällen. Det är för varmt att lägga sig för natten kl sju, så där lägger dom nog även barnen senare. Är det fel då?

Självklart får man ändra rutinerna när han sen ska börja på dagis, det är ju självklart att han inte kan lägga sig runt midnatt då. Men då kommer han ju antagligen va helt slut efter att ha lekt hela dagen, så då blir det nog enklare att få honom att somna oxå. Plus att han kommer förstå mera, så man kan förklara att han ska sova, läsa saga osv. Vilket jag försökt ett par ggr nu, men han asgarvar bara åt böcker och ska busa med dom, så det funkar inte än. Men går man upp klockan sju på morgonen är de klart han somnar tidigare på kvällen. Men jag har ingen anledning till att gå upp kl sju på morgonen. Det passar oss bättre att va uppe på kvällarna och sova längre på mornarna. Det måste man ju få välja själv utan att någon ska säga att det är fel. För vad jag vet finns det inga sovregler för barn som man pråmt måste följa.

Jag tycker att så länge barnet är glad och lycklig, då är det bra. Och ett ord som passar bra in på Sune är ju glad.

Nu har Sune för övrigt sovit väldigt länge. Jag har hunnit packa allt, vilket inte e så lite. Jag har gjort mig i ordning, och jag har skrivit här. Så nu e det bara disken kvar. Och den lämnar jag snällt åt Fredrik för han har lovat att diska, dom senaste fyra eller fem dagarna. Så ni kan ju tänka er hur det ser ut här. Tomt i skåpen och fullt på disbänken.

Fredrik har fått en tillfällig dagtjänst för övrigt! Skitbra! Grattis Freddieboy!

Kommentarer
Postat av: mari

hoppas allt gick bra skulle ha kommit förbi men hampus e inte bra än så blev inte av!ses nästa vecka kanske??kram

2008-12-13 @ 14:43:56
URL: http://marilundin.blogg.se/nyhar
Postat av: Hanna

Hmm, sovtider..

Vi kan sitta o diskutera detta hur länge som hellst!

JAG anser inte att ett barn som FAKTIST BARA ÄR 9 månader ska sitta uppe kl 24. och jag tror faktist det är väldigt många som är med mig i denna åsikt.

Ett barn behöver sova en viss tid och ja, sune får ju sova många timmar, MEN det var inte det jag menade med det hela.

Jag menar att ett barn som går och lägger sig i bra tid på kvällen och vaknar bra tid på morgonen mår bättrre och det är till och med BEVISAT att dom gör det.

Visst du har inga tider att passa, nej inte jag heller.

Men går ändå upp i bra tid och gör saker under dagen även fast hon inte går på dagis.

Såklart han heller inte sover för natten om du lägger han nio!, då sover ju han igentligen bara middag eftersom han somnar vid 01.00 om natten.

Tänk hur svårt du kommer ha det att göra om denna rutin, du anar nog inte hur svårt det är heller!

Och att du menar att jag är egoistisk? Jag gör inte detta för min egna skull utan för att mitt barn ska må bra.

Hur blir det när du har ett större barn som härjjar mitt i natten?, jag säger bara kul för dig ;)

Varför vi tog denna diskussion var ju faktist för att DU sa att det är jobbigt på natten, du vill sova osv..

Så jag gav dig bara råd, som du inte ens ville pröva, o då menar jag inte det med att låta han gråta lite utan att gå upp kl 7, men det total vägrade du.

Detta med gråta...

Om min dotter GRINAR för fullt, helt hysteriskt så tar jag ju självklart upp henne, men det är en annan sak, då gråter hon sig till söms och det vill inte jag heller, MEN gråter hon lite, så låter jag henne vara för tillslut så bara vänder hon sig om och somnar, men såklart att du inte vet hur jag menar när du inte ens har försökt och vill inte heller!!!



Alla får självklart göra olika, men jag tycker fortfarande det är fel att barn i denna ålder inte behöver sitta uppe så sent.

Men kom ihåg att det är du som sagt att det är jobbigt osv, du vill sova...

om du inte vill försöka ändra på rutinen, finns såklart andra sätt också o göra det på, så får du faktist skylla dig själv!

Gnäll då inte på att du är trött för det är ju faktist DIN åsikt och RUTINER som gör att han lägger sig sent!



Tack för mig!

2008-12-14 @ 23:54:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0